Karel Horáček | H AUTOR   ČB-FOTO   GALERIE   ČLÁNKY   FOTO-KURZY   NABÍDKA   NÁVŠTĚVNÍ KNIHA | LHLEDAT L |
Profi digitalizace kinofilmů [Články] | |||||||||||||||||
Autor: Karel Horáček Ze dne: 23. července 2007 |
|||||||||||||||||
- profiscan filmů v minilabech - podmínky,
parametry, srovnání - cenová výhodnost digitalizace, vyplatí se? - obvyklá nabídka a parametry - srovnání některých labů a rozdíly - na co si dát pozor |
|||||||||||||||||
Při digitalizaci filmů mnoho minilabů (cenově) rozlišuje, zda scanují při prvozakázce či dodatečně. Většinou minilaby nabízejí "balíček", který obsahuje digitalizaci celého filmu včetně volání a uložení na CD. Rozdíl ceny takového balíčku a samotného volání je velmi nízký. S ohledem na ušetřený čas obvykle není moc o čem přemýšlet a odpoveď na otázku, zda se digitalizace vyplatí, zní ano. Mnohem důležitější ovšem je vybrat ten správný lab. Někdo by mohl zprvu říct, že ve vyvolaném filmu a scanu (nemluvme o rozlišení) nemůže být nic moc žádný rozdíl. Opak je pravdou. V této rovině hovoříme o digitalizaci filmu v tzv. autorežimu, který je pro minilaby velmi snadný a rychlý, zejména vzhledem k technologiím, kterými jsou vybaveny. Film se zpracovává ještě před nastříháním a scan se provádí bez individuálních korekcí. Barevné vyvážení a denzita, základní parametry nejvíce ovlivňující výslednou fotografii, jsou nastaveny systémem podle "vlastního úvážení". Scan celého filmu zabere 3 až 4 minuty. U většiny fotogtrafí se automatika zachová korektně. Jak říkám - u většiny. Malé odchylky od ideálu lze pohodlně "dotáhnout", větší nikoliv. Zde se musíme smířit s faktem, že se jedná o pouhý autorežím za cca poloviční až třetinovou cenu oproti standardní digitalizaci, která probíhá s obsluhou a scany jsou optimalizovány stejným způsobem jako při zhotovení fotografií. Pomoci si může částečně tím, že obsluhu poprosíme, aby při zpracování paušálně zvýšili denzitu. Vyšší denzita v zásadě vadí méně oproti denzitě nízké, kdy fototgrafie působí vybledle. Výsledné soubory je také vhodné si nechat uložit v TIFFu vzhledem k zamýšlené dodatečné optimalizaci nebo otáčení snímků na výšku. Ne vždy a všude vyhoví. Někdy si za zmíněné účtují příplatek. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
1) KodakExpres
(Rytířská ul., Hradčanská metro A), platnost jaro 2007 - 1024x1544 pix, cena: 143 kč s 10% zákaznickou slevou, opatrnost vůči filmům smíšená (viz první stať této stránky), TIFF na požádání (zdarma), přidání denzity (vyhověli, ne vždy bylo patrné) - extra scan 3104x2058 pix 40 kč (možno i za 30 po dohodě), kvalita velmi dobrá (nikoliv dokonalá) odskoušeno - pokud si to situace a charakter zakázky žádá, je možné jít zdarma k počítači a konzultovat s obsluhou - tonalita scanů byla převážně velmi dobrá (až na vyjimky), bohužel často obsahovaly nečistoty a smítka, domácí retuš nutná; |
|||||||||||||||||
2) FotoŠkoda (Vodičkova
ul.), platnost léto 2007 - 1024x1536 pix, cena: 90 kč s 10% slevou na zlatou zákaznickou kartu, opatrnost vůči filmům smíšená a poslední dobou se lepší (viz první stať této stránky), TIFF na požádání (zdarma), přidání denzity (vyhověli, ne vždy bylo patrné, nelze ověřit zda ji opravdu přidali) - 2048x3072 pix, cena:: 135 kč s 10% slevou na zlatou zákaznickou kartu - extra scan, rozlišuje se zda 1 nebo více políček, jedno políčko včetně CD: 45 kč. U dvou a více políček se platí paušální poplatek 100 kč + taxa za každé políčko dle velikosti a formátu: 1024x1536 jpg 10 kč, tiff 20 kč; 2048x3072 jpg 20 kč, tiff 30 kč; 4181x6305 jpg 30 kč, tiff 40 kč, tento druh služby jsem zde ZATÍM nezkoušel (jak takový scan vypadá mi odmítli ukázat - tak trochu kupování zajíce v pytli) - pokud si to situace a charakter zakázky žádá, není možné jít zdarma k počítači a konzultovat s obsluhou, nutno zaplatit; obsluha mimo standardní procedury zásadně nevychází vstříc; není k tomu pověřena; několikrát vyzkoušeno. Pozn. (rok 2011): po získání jistého profesního a zákaznického statutu a prokázání, že nejste "Máňa z ulice" lecos bezúplatně a nadstandardně lze. - tonalita scanů byla převážně velmi dobrá (až na vyjimky), neobsahují nečistoty, domácí retuš není nutná; obvykle pomáhá paušální přidání denzity; |
|||||||||||||||||
3) CreativeLab
(Seydlerova ul.), platnost léto 2007 - 1654x2441 pix, cena: 200 kč, opatrnost vůči filmům dokonalá, za TIFF se připlácí, přidání denzity odmítají s odvoláním na autorežim (páka na zákazníka aby nevyužíval autorežim) - stejný formát bez autorežimu se základní úpravou ve formátu jpg: 250 kč + volání filmu: 85 kč, celkem: 335 kč - extra scan 5002x3332 pix (tiff) 45 kč, příplatek +50 kč za CD/kus, +20 kč za film vyvolaný v jiné laboratoři, kvalita vynikající (ověřeno několikrát) - tonalita scanů byla průměrná, je vidět, že v autorežimu odmítají nastavit lepší hodnoty...(u mnoha snímků bylo potřeba posunout histogram doleva); některá místa se blíží k nekresebné bílé, ačkoliv by měla být výrazně tmavší; neobsahují nečistoty; domácí retuš není nutná; |
|||||||||||||||||
Pokud se nascenované fotografie jeví být v pořádku, neznamená to, že při podrobnějším prozkoumání nenajdeme další zvláštnosti. Budu hovořit o zakázkách zpracovaných u FotoŠkoda, ke kterým se vztahují následující ukázky: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Myslím si, že se jedná o určitou neférovost vůči zákazníkovi. Pokud vezmu základní scan (1024 x 1536), kvalitní interpolační software a soubor převzorkuji na 200%, docílím výsledku prakticky srovnatelného s vyšším scanem (2048x3072). Scan 2048 x 3072 podle mě neobsahuje oproti základnímu scanu žádné obrazové informace navíc. Pokud podobné nalýze podrobíme základní scan, žádné artefakty typů "dvoj-pixlových kostiček" nenalezneme. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Na závěr této stati bych rád uvedl ukázku dalšího
fenoménu, s kterým jsem se setkal pouze u FotoŠkoda.
Věc není nijak na závadu, nicméně nabízí se otázka, co to je a jak to vzniká.
Části fotografie nacházející se mimo hloubku ostrosti, zřetelnější zejména
na jednolitých a jednobarevných plochách, vypadají, jako byste si je prohlíželi
skrze jemně hrbolaté sklo. Někdy takové bývaly skleněné výplně dveří,
ovšem mnohem silnější. Zprvu mě napadlo, že je to způsobeno přiliž silnou
hardwarovou funckí pro odstranění prachu a škrábanců. Moc jsem tomu ale
nevěřil. Nechal jsem další film zpracovat bez jakýchkoliv dodatečných funkcí.
Úkaz přetrvával a já požadoval po obsluze vysvětlení, čím to je. Obslužný
personál, ani vedoucí směny nevěděli. Dále jsem nepátral, vzhledem
k užitku by se jednalo o neefektivní proces. Nicméně jsem se smířil s tím,
že se bude pravděpodobně jednat o vestavěnou a neodblokovatelnou funkci
minilabu (pravděpodobně minimální doostření či odstranění zrna). Zaostředné
oblastni fotografie nejsou naštěstí dotčeny. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
(c) 2007- 2024 Karel Horáček |