Fotografování svatby 9. června 2007 [Články] |
|
|
|
|
Základní informace a co následovalo: |
článek jsem zařadil, protože fotografování
svatby považuji za silně specifické
uvedené fotografie mají demonstrativní účel, doprovázejí
text níže a v tomto případě nejsou výběrem nejlepších snímků...
odkaz
k fotogalerii z této svatby
prohlídka místa konání obřadu a navazujících akcí den předem
(bohužel bez výzdoby a bez jiného předchozího obřadu)
dohoda se svatebčany, co vše chtějí fotografovat (příjezd,
obřad, raut, oběd, volná zábava, aranžované fotografování)
dohoda o množství využitého fotomateriálu (3 barevné filmy);
k dispozici jsem měl tedy 108 snímků.
promyšlení přístupu po technické stránce na jednotlivých stanovištích
volba vybavení pro minimalizaci času nutného pro manipulaci
s ní |
|
|
|
    V dubnu 2007 jsem
dostal nabídku nafotit svatbu. Abych řekl pravdu. nebyl jsem z toho
nikterak nadšený. A to hned z několika důvodů. Proč? Já osobně považuji
fotografování svatby za jednu z nejhorších fotografických disciplín.
Paradoxně ani ne tak z pohledu fotografického, ale právě kvůli mnoha
dalším aspektům, zejména nefotografické povahy, které přímo či nepřímo
s focením svatby souvisejí.
    Mám na mysli skutečnost, že svatba má pro většinu
svatebčanů neobvyklý význam a v době konání a bezprostředně po na
ní i takto nahlížejí. Bez ohledu na to, že třetina až polovina sezdaných
párů je dříve či později rozvedena, svatebčané nic neodpouští. Dokonce
ani chyby, za které fotograf nemůže. Chtějí dokonalost a bezvadné
fotografie. |
|
    Obřad probíhal v
zastřešeném "altáně" se sloupy (foto vlevo), což znamenalo
přemíru světla vně (většinou v záběrech), ovšem samotná scéna pod
střechou, jak už to bývá, |
dostatkem světla neoplývala. Fotografoval
jsem na Kodak Portra 160 NC, clonil alespoň na f/8 jednak pro vyšší
variabilitu a jistotu, ale také pro celkové proostření, které je k
tématu třeba. Časy vycházely kolem 1/15 až 1/25. Použití blesku jako
hlavního světelného zdroje místo pouhého dopblesku bylo nevyhnutelné.
Mělo to i vedlejší výhody a ty se při svatbě počítají. Proto jsem
si proměřil vnější podmínky a rozhodl se podexponovávat mezi -3 až
-2 EV, čímž vyšly kresebné oblasti mimo altán a jako primární osvit
jsem použil blesk s korekcí -1/3 EV. Fotobrašnu jsem si odložil do
kouta pro volnost pohybu a z 80% používal objektiv 24-70mm 1:2,8 L
USM. Ve zbylém případě ultraširoké ohnisko. |
    Toho dne panovalo
ukrutné horko a již v dopoledních hodinách bylo jisté, že předpokládaný
průběh dne se změní. Připravený raut (foto vpravo) zůstal z poloviny
netknut. |
|
    Byl připraven pro
hosty obřadu, cca 60 lidí, ale ti byli znaveni a postrádali chuť k
jídlu, což bylo zřejmé i později u oběda. Během této doby (po obřadu
a před obědem) jsme chtěli původně nafotit aranžované snímky na několika
okolních lokalitách, které jsme den předem vybrali. Namísto toho,
kdy hosté ani moc nejedli, jen tak posedávali a působili až odevzdaným
dojmem, jsme neplánovaně fotografovali |
|
vybrané skupinky u jediné vrby na místě
rautu (vlevo). Byla malá, nevhodná ohledně pozadí či postupujícího
slunce a stínů, nicméně jediná možnost s vůlí hostů. Podle |
mě se jedná podprůměrné snímky, z kterých
promlouvá obyčejnost a světelná nedokonalost. Ale může si fotograf
dovolit hosty "komandovat" a trvat na svém? Tím spíš, když
stávající postup schválí samotní svatebčané? |
|
|
        Každá
svatba je svérázná a vždy může přinést mnoho neočekávaného. Mnohdy
se ani nenaplní dohody se svatebčany a hosty, které se na začátku
zdají být samozřejmé. Lidé často nespoplupracují a chovají se někdy
jako malé děti. Toho jsem byl ostatně svědkem i na jiných svatbách,
kde jsem byl pouhým hostem, ale koutkem oka sledoval cvrkot kolem.
Vše samozřejěm umocňuje samotný |
|
fotografický aspekt, kdy existují jisté
momenty, které je nutné zachytit. Někdy trvají velmi krátce, následují
rychle po sobě a ne všechny lze na vyžádání zopakovat...
    Ne vše se dá dopředu promyslet a je nutné improvizovat.
Mimo jiné jsem napřílad vylezl na zeď (foto vlevo) a pořídil sérii
snímků shora. Sledoval jsem tím uniformnost pozadí a do určité míry
netradičnost svatební fotografie. Za daných podmínek, kdy nikdo nikam
nechtěl jít, to byla jedna z mála nabízejících se možností. |
    Zajisté není dobré
se omezovat (byť s předem dohodnutým množstvím použitého materiálu)
jen na domluvené události, ale je praktické si všímat i nahodně |
|
vzniklých situací a ty zaznamenávat
(foto vpravo). Ty pak mohou výsledný soubor příjemně oživit. To se
týká i situací, o které si doslova operativně řeknou svatebčané. |
|
    Po obědě, na který
byla zvána přibližně polovina obřadních hostů, volné zábavě (tanec)
a krájení dortu (který se samým horkem téměř samovolně roztekl) se
celá sešlost rozprchla a já se teprve s nevěstou a ženichem odebral
do rozsáhlého parku podél druhého břehu Labe nafotografovat zbylé
aranžované fotografie. To bylo už 5 hodin odpoledne. Byla na nich
znát jistá únava, ale když mi v poledne bylo jasné, že "na park
dojde" až k večeru, čekal jsem to horší. |
    I v parku jsem se
snažil o netradiční záběry (krom těch klasických, které na svatbě
prostě nesmí chybět). Teprve zde jsem cítil určité sebeuspokojení
ze snad obstojně nafotografované akce (vpravo). V parku jsem nafotil
asi polovinu filmu.
    Venku jsem obecně fotil s dobleskem na -1,1/3
až -1 EV. V restauraci podobně, přirozeného světla byl dostatek, vystačil
jsem s časy kolem 1/50 s dostatečným cloněním (podle charakteru záběru).
     Shrnuto a podtrženo, spousta věcí nakonec |
|
probíhá jinak než se předpokládá (přidáme-li
například vrtkavost počasí) a není věru o co stát. Proto ta má počáteční
skepse. Koneckonců, jednou jsem si svatbu zkusil (co by fotograf host)
a subjektivně jsem výsledek vnímal jako neuspokojivý. Tentokrát to
bylo mnohonásobně lepší. |
|
|
|
|
odkaz
k fotogalerii z této svatby
|
|
| (c) 2007- 2025 Karel Horáček
|
|