• zaměření článku
• pojetí Měsíce ve fotografii
• pečlivé plánování
• co je to atmosférický seeing
• jak atmosférickému seeingu čelit
• eliminace špatného atmosférického seeingu
• atmosférický seeing v krajině
• UKÁZKY:
- Měsíc v plném rozlišení (kotouč 2200 x 2200 pix)
- Měsíc za katastrofického seeingu + 100% výřez
- proměny atmosférického seeingu v časovém rozpětí 5 minut +
100% výřezy
- videoukázka Měsíce a atmosférického seeingu
- krajina za měsíčního svitu
- Měsíc zakomponovaný do krajiny
- "portrétní" fotografie Měsíce
- vliv seeingu i na běžnou krajinářskou fotografii
všechny fotografie v článku se po rozkliknutí zobrazují v novém okně
!!!
SOUMRAK NAD VÝROVKOU (foto č.1)
ZAMĚŘENÍ ČLÁNKU
V tomto pojednání o fotografování Měsíce nebudeme ani tak rozebírat čím
fotografovat Měsíc, jako se spíše zaměříme na podmínky jeho focení,
zejména pak na tzv. atmosférický seeing, jehož úroveň je za jistých
podmínek pro zdařilý výsledek klíčová. Proto téma zní KDY Měsíc fotografovat
(nežli ČÍM). K druhému jmenovanému (ČÍM), jen pár slov na okraj. Měsíc můžeme
fotografovat prakticky čímkoliv. Záleží jen na naší vizi, možnostech a u
tohoto žánru především na trpělivosti, odhodlání a pečlivé přípravě.
Měsíc komponujeme jako doplněk krajiny a snímáme širším či středním
objektivem.
buďto při soumraku, kdy obloha není zcela potemnělá a svým jasem
se blíží jasu Měsíce (foto č.1)
nebo uprostřed noci, kdy nám Měsíc krajinu prozáří ze strany či
v protisvětle (foto č. 2, 4)
Měsíc portrétujeme teleobjektivy nejrůznějších ohniskových vzdáleností,
které na Měsíci vykouzlí nesčetné detaily. Zde již hodně záleží na technických
parametrech a ty nejsou vždy jen otázkou kvality kresby použitého objektivu.
K tomu se ještě vrátíme. (foto č. 3, 9, 11, 12, 13, 14, 15)
MĚSÍČNÍ SONÁTA PRO PENGUINY (foto č.2)
MĚSÍC, NA KRKONOŠI (1410 m. n.m.) (foto č.3)
MĚSÍČNÍ PLÁNĚ (foto č.4)
POJETÍ MĚSÍCE VE FOTOGRAFII
Každé pojetí žádá své.
Chceme-li Měsíc zakomponovat do většího krajinného
celku (při soumraku) nebo jej použít k osvitu krajiny (v noci), upřednostníme
raději fázi blízkou úplňku pro jeho silný svit (foto č. 1, 2,
4, 5, 6).
Naopak při portrétování bychom měli volit
prvou či poslední čtvrť, kdy se vyvarujeme nepěknému axiálnímu
nasvícení zezadu (sluneční paprsky rovnoběžné se směrem focení). Dosáhneme
tím bočního nasvícení Měsíce, kdy sluneční paprsky na přechodu mezi
osvětlenou a temnou částí vymodelují reliéf a vyniknou jednotlivé krátery.
Při zmíněném portrétování lze fotografovat i srpek Měsíce, kdy i v částečném
protisvětle dochází již k promodelování měsíčního povrchu(foto č. 3, 11, 12, 13, 14).
Měsíc ve své svítivější fázi využijeme i
při nočních panoramatech s hvězdami. Jejich pořízení načasujeme doprostřed
noci na okamžik měsíčního východu (západu). Ve chvíli, kdy je Měsíc
ještě schován těsně pod obzorem, nasnímáme část panoramatu zasahující
do temné oblohy bohaté na hvězdy. Poté překomponujeme na krajinu - zbylou
část panoramatu. Mezitím se však Měsíc vyhoupl nad obzor a krajinu zalil
zlatavým třpytem, který dodá krajině jiskru a zkrátí potřebný expoziční
čas (foto č.5). V případě západu Měsíce postupujeme opačně.
LUNÁRNÍ ÚSVIT NA LUČNÍ HOŘE (foto č.5)
RANNÍ "ŠPIDLOVY" SVĚTLA NAD ZÁPADEM DLOUHÉHO DOLU (foto č.6)
TEMNÝ MĚSÍC (foto č.7)
Když to nejméně čekáme, Měsíc umí i mile
překvapit. Vznikne fotka mimo jakékoliv očekávání, v tomto ohledu
"pano-momentka", ovšem i tak vyžadující něco přes 5 minut
příprav. Byla noc a brouzdal jsem v mracích. Do úsvitu chyběla hodina
a půl a já byl rád, že vidím na 10 metrů. Když jsem došel k začátku
Dlouhého dolu a podíval se západním směrem, mlha ustoupila a odkryla
oranžovou záři nočního Špindlerova Mlýna opírající se do nízké
oblačnosti. Zaujalo mě to. Když jsem byl v polovině příprav ustavení
stativu a měření záběru, rozestoupila se i horní oblačnost, čímž odkryla
Měsícem prosvětlenou oblohu. Jeden by řekl, že se jedná o sluncem
zbarvený úsvit na východě a o fotografii nemající nic společného s Měsícem.
Zatímco opak je pravdou a jedná se o noční pohled západním směrem.
Touto skulinou do krajiny proudilo namodralé měsíční světlo, jež dodalo
záběru dominantní fialový přídech (foto č.6) a já si domů
přivezl z pohledu post-procesu zajímavý "oříšek".
Srpek blízko měsíčního novu nabízí mnoho kreativních možností.
A to v krajině (foto č.7), při osvitu noční krajiny (foto č.8)
i při portrétování (foto č.9), jak si ukážeme v následujících
dvou ukázkách.
Využití měsíčního srpku k částečnému osvícení a vystínování krajiny.
Srpek
při noční fotografii umožní zakomponování bohatého počtu hvězd, které jsou
jinak v silném měsíčním svitu na obloze "utopeny". Přitom nám Měsíc lehce
prosvítí krajinu, čímž dodá jemné stíny a zvýrazní prostor(foto č.8).
Slabý měsíční svit lze využít zejména v zasněžené krajině vykazující vysoké
albedo, neboli, zjednodušeně, světelnou odrazivost povrchu. Ale pozor,
i s pouhým srpkem velmi opatrně! Špatné načasování může celou expozici pokazit.
Např. když nám Měsíc vleze do záběru a zcela změní světlené poměry oproti
našemu úmyslu, a to zejména při dlouhé (souvislé) expozici. Při sekvenčním
snímání dlouhé expozice existuje snadná pomoc - vyřadíme počáteční/koncové
expozice (o tom ale zas jindy v některém z budoucích článků o noční fotografii).
SNĚŽNÍ TUČŇÁCI A VESMÍR (foto č.8)
Nyní se pokusíme ozvláštnit
Měsíc (mezi čtvrtí a novem) dalším nevšedním způsobem.
Vizi
jsem dlouho nosil jen v hlavě a přemýšlel jak nápad zrealizovat. Součástí
záměru (foto č.9) byla nutnost nasnímat statické hvězdy alespoň
800mm objektivem (úhel záběru 2,5°) bez použití paralaktické montáže
(běžně k tomu užívané). Měsíční kotouček s tímto ohniskem zabírá přibližně
pětinu fotografie (delší strana), což pro teď považujme za mezní minimum
pro "portrét" Měsíce. Uvědomme si, že vedle osvětleného srpku
bude velkou část Měsíce tvořit jeho neosvětlená strana. Použitím expozičního
bracketingu získáme kresbu v obou částech. Okolí Měsíce bude poseto
hvězdami, které naexponujeme ve stejnou noční dobu i azimut, jen v jiný
den, kdy bude Měsíc ještě schován za obzorem. Hvězdy dají vyniknout neosvětlené
části Měsíce, čímž vyzdvihneme temnotu a tajuplnost. Obě expozice nakonec
složíme ryze technicky, a tak se vypořádáme s obtížným snímání hvězd
v měsíčním protisvětle rozptýleném v atmosféře. Podrobný postup vzniku
této fotografie (složené z 91 podkladových fotek), přesahuje rámec tohoto
článku a bude součástí zmíněného čl. o noční fotografii. Výsledný obraz
tak zachycuje něco, co lidské oko není schopno takto vnímat a působí dojmem
(řečeno s nadsázkou), jakoby vznikla v temném chladu zemského orbitu. Proto
jsem ji nazval "Temný pozorovatel vesmíru".
TEMNÝ POZOROVATEL VESMÍRU (foto č.9)
PEČLIVÉ PLÁNOVÁNÍ
Pokud víme, že Měsíc je pro náš záměr ve
správné fázi a chystáme se vyrazit do terénu fotografovat, měli bychom mít
nejen jasnou představu kam se vydáme, ale mít i přesně promyšlený
záběr. V reálu se vše odehrává velmi rychle. Čas na hledání stanoviště
a promýšlení kompozice opravdu není a jakékoliv zaváhání nic neodpouští.
Nejlepší je prohlédnout si místo předem (ve dne), i když připouštím,
že ne vždy je to možné. Dnes naštěstí existuje mnoho pomůcek, které nám
pomohou fyzický průzkum stanoviště částečně nahradit virtuálním:
terénní mapy
modelace reliéfu (3D mapy)
simulace svitu Slunce/Měsíce v krajině
letecké/satelitní snímky
promítnutí zjištěných azimutů do map (SW mapy + jejich nástroje)
matematika a její trigoniometrické funkce jež "propojí"
jednotlivé výškové body v terénu
Občas se setkávám s lidmi, které při nočním fotografování zaskočil východ Měsíce
a zkazil jim noční záběr. Když budeme východ Měsíce očekávat, můžeme expozici
včas ukončit (případně ji provést jinou noc). Před podobnými akcemi bychom
krom časů východu/západu Měsíce/Slunce neměli podceňovat ani časy všech
tří soumraků. Znalost jejich významu a časy jejich trvání jsou pro
úspěch noční fotografie více než podstatné.
Plánování však neberme dogmaticky. Vždy je prostor pro změny, pokud
je vyhodnotíme jako opodstatnělé. S realizací fotografie níže (foto č.10)
jsem toho dne počítal jako první. Krajinu opanovávala dokonalá inverze.
Několik hodin před úsvitem jsem hleděl na inverzi podsvícenou městskými
světly teplé barvy, zatímco shora, v porovnání, ji nasvicovalo chladně
namodralé světlo Měsíce. Dokonalá viditelnost a já si mnul ruce spokojeností.
Přesně podle představ. Cosi ale chybělo. Scéna jakoby měla jen jeden
plán. Temné nebe by mělo jen pár kratičkých hvězdných drah a několikero
údolí směrem ke mně se slévalo v ošklivou čerň. Podle předpovědi měla
již k večeru přijít cirrovitá oblačnost, která by jistě obloze dodala
další dimenzi. A večer přeci svítí lyžařská střediska, jejichž záře by
jednotlivá údolí od sebe úžasně odfázovala. Bylo rozhodnuto. Čas do úsvitu
jsem věnoval Měsíci (foto č.3) a vše jsem vsadil na večer
(foto č.10). Čekání do příhodné 8. hodiny předsilvestrovského
večera jsem si částečně zpříjemnil na Vrbatově boudě a rozpravou s jejím
majitelem. Když nastal správný čas, původně plánovaná první fotografie
se stala poslední a vlastně jako jedinou v tomto článku měsícem "nepolíbenou".
DVOJÍ SVĚT (foto č.10)
CO JE TO ATMOSFÉRICKÝ SEEING
Vraťme se ale k Měsíci. Fáze vyhovující našemu záměru nastane jen párkrát
za kalendářní měsíc. Připočteme-li výskyt mohutné oblačnosti a další důvody
znemožňující fotografování, případně nevyplnění podmínek (sníh, námraza,
specifická oblačnost) důležitých pro uskutečnění naší vize, zjistíme,
že mnoho příležitostí do roka nezbývá. Tím to ovšem nekončí. Na scénu
přichází tzv. atmosférický seeing (AS), podle kvality je označován
pěti stupni, římsky I - V. Oč jde?
Vzduch mezi objektivem a snímanou scénou není homogenní, ale "pracuje".
Jednotlivé vzduchové masy se v důsledku svých rozdílných teplot pohybují,
a to vodorovně i vertikálně. Jak to funguje? Teplota vzduchu s nadmořskou
výškou klesá. Zatímco suchý vzduch se s každým kilometrem výšky ochladí
o 9,8 °C, u vlhkého je míra chladnutí proměnlivá od 3,9 °C do 7,2 °C (chladnutím
dochází ke kondenzaci vodních par, čímž se uvolňuje tepelná energie).
Pokud se vzduchová masa ohřeje od zemského povrchu, zvětší svůj objem
a dojde ke snížení její hustoty oproti okolní atmosféře. Vzduch působením
vztlakové síly začne vertikálně stoupat a na jeho místo se začne podsouvat
okolní chladnější, což představuje horizontální pohyb. Stoupající
vzduchová masa se začne zvolna ochlazovat a ve chvíli nastolení rovnováhy
(vyrovnání teplot), by se měl vertikální pohyb zastavit. Pohyb je ovšem
ovlivněn mnoha dalšími faktory, jako např. pohybová setrvačnost, proměnlivé
chladnutí v závislosti na vlhkosti či fluktuace rosného bodu s měnící
se výškou (při stejné vlhkosti +/- cca 2°C).
Řekli jsme si, že pohyb vzduchových mas je ovlivněn mnoha faktory a zastihnout
atmosféru v klidu (stabilní), je poměrně vzácné. Rozdíl hustoty dvou
vzduchových mas na jejich rozhraní s sebou přináší změnu indexu lomu světla,
což způsobuje ohýbání světelných paprsků, tedy jemný "pohyb"
obrazu nebo-li seeingový pohyb obrazu(foto č. 11,
16). Tento jev známe jako tzv. tetelení/mihotání vzduchu a setkáme
se s ním např. když pozorujeme objekt na velkou vzdálenost skrze vzduch
nad teplými povrchy (silnice, poušť). Mnohdy není jev dostatečně silný
a okem pozorovatelný, přesto se nám může na fotografii projevit. Delší
teleobjektivy s užším úhlem záběru, vytvoří jakýsi úzký průzor atmosférou,
který se v konečném důsledku promítne na stejně velkou plochu, jako obraz
generovaný širokoúhlým objektivem snímající mnohem širší záběr. Optické
vady vzniklé v atmosféře se zvětší a fotografii ovlivní již v pozorovatelné
míře.
0:48:34 hod. (foto č.11a)
0:50:35 hod. (foto č.11b)
0:50:53 hod. (foto č.11c)
0:53:40 hod. (foto č.11d)
0:53:48 hod. (foto č.11e)
Chronologická mozaika výše (5x foto č.11a-e) představuje
100% výřezy z 5 fotografií pořízených v rozpětí pouhých 5 minut
během jediného "měsíčního" focení 3.2.2012 před jednou hodinou
ranní a při teplotě -17 °C (foto č. 11c, 14). Klimatické podmínky
byly slibné, avšak proměnlivé, jak názorně ukazují výřezy. Prostřední
je nejpovedenější z celé série, zatímco na ostatních je patrný různý vliv
AS. Jak vidno, bylo možné pořídit snímky zcela nevyhovující až bídné.
Pro zajímavost, výřezy ukazují kráter Tycho, jehož průměr dosahuje
85 km, hloubka necelých 5 km a výstupek uprostřed je přes 2 km vysoký.
Úhlová velikost samotného kráteru ze zemského povrchu je přibližně 45
vteřin. Fotografie vznikly 3. února 2012 na Kožové hoře v 0:48 - 0:53
hod., teplota minus 17 °C.
Video je 100% crop FullHD (1920x1080) video záznamu Měsíce pořízeného 22.5.2011
v Suľovských skalách před čtvrtou hodinou ranní. Atmosférický seeing nebyl
špatný, ale zažil jsem lepší. Video uvádím pro demonstraci tří věcí.
Náchylnost na stabilitu fotografické soustavy - rozhýbání Měsíce
na začátku jsem ponechal záměrně. Vzniklo v důsledku velmi jemného stisku
tlačítka videozáznamu. Pro představu, stejné rozhýbání fotografické
soustavy s nasazeným širokoúhlým objektivem 14 mm (EQ35, FF) by se projevilo na pouhých
2 pixlech obrazu (z 5616).
I přes relativně slušný AS je viditelné plavání/mihotání obrazu,
nebo-li seeingový pohyb (a teď si představme, že přes tento "rosol"
fotíme).
Při výrazném vyplnění FF políčka je patrné, jak Měsíc po obloze
"metelí" vlivem rotace Země.
JAK ATMOSFÉRICKÉMU SEEINGU (AS) ČELIT
V krajině, kde se může nekvalitní AS také neblaze projevit, toho moc
nezmůžeme (viz závěr článku). Ovšem s Měsícem je to částečně jiné, protože
ho lze fotografovat z různých stanovišť. Jak jsme si naznačili dříve,
AS ovlivní fotografii v závislosti na užitém ohnisku. Následující stať
platí pro ohnisko 1000 mm a výš, i když tuto hranici nelze zevšeobecnit.
Podíváme-li se na hvězdnou oblohu a pouhým okem vidíme mihotání hvězd,
pak ani nemá cenu vyrážet. Naopak klidné hvězdy slibují nadějný výsledek.
Rozhodně vyrazíme mimo město, které vyzařuje mnoho tepla stoupajícího
vzhůru a unášeného větrem. Pokud se nám dostane do záběru, zkáza je
jistá. O to více to platí v zimě.
Rovnou zapomeňme na focení z balkónu či v pohodlí otevřeného
okna, ze kterého se valí o 40 stupňů teplejší vzduch.
Snažme se o nejkratší expoziční čas. Je vhodné počkat na chvíli,
kdy je Měsíc vysoko na obloze a to ze dvou důvodů. Jednak fotíme
přes slabší vrstvu atmosféry a Měsíc je svítivější, což dovoluje exponovat
kratším expozičním časem. Již jsme zmínili, že vlivem tetelení vzduchu
se snímaný obraz vlní-pohybuje-mihotá. Kratší expozice částečně omezí
rozmazání Měsíce vlivem seeingového pohybu obrazu. Někdy použijeme konvertor,
který sníží efektivní světelnost někam okolo 1:5.6 - 1:11 a exp. čas
ještě prodlouží. Osobně u dlouhých ohnisek používám čas kolem 1/25 sec.
Delší expoziční časy již mohou Měsíc na políčku rozmazat vlivem zemské
rotace.
Nespoléhejme na vyšší ISO, pro které zde není mnoho prostoru.
Měsíc je sám o sobě nekontrastní a s vyšším ISO roste šum, který nám
ve finále nedovolí dostatečné zvýšení kontrastu. Také ztrácíme dynamiku.
MĚSÍC 19.12.2010, 1:36, -18 °C v plném rozlišení (foto č.12)
MĚSÍC 22.5.2011, 3:31, 9 °C Súľov, Slovensko (foto č.13)
MĚSÍC 3.2.2012, 0:50, -17 °C Kožová hora (foto č.14)
Po dobu několika let jsem podstupoval bezpočet pokusů o zachycení Měsíce,
a to v průběhu celého roku. Jednoznačně se mi osvědčily zimní měsíce,
kdy je vzduch i u zemského povrchu chladný a nedochází přes den k jeho
výraznému ohřevu. Musíme jen více dbát na odstup od lokálních tepelných
zdrojů (viz výše). Pokud nebudou v noci podmínky zcela vhodné, mohou se
zlepšit k ránu, kdy se přebytečný teplý vzduch více zchladí a atmosféra
uklidní. Já využil nejideálnější podmínky po dosti dlouhé době až 19.
prosince 2010 po půl druhé v noci na Kožové hoře se západním prouděním
(foto č.12, v plném rozlišení). Měsíc sice nebyl v
příznivé fázi, ale stávající klimatické podmínky slibovaly opravdu skvostné
výsledky. Od té doby jsem pokus při lepší měsíční fázi opakoval mnohokrát
a zmíněnému stavu z 19.12.2010(foto č.12) jsem se
přiblížil (nedosáhl) pouze dvakrát: Súľov 22.5.2011 (foto č.13)
a Kožová hora 3.2.2012 (foto č.14).
EXIF K SOUBORU VPRAVO, (aktivní letní čas) (obr. č.15a)
Za pozornost jistě stojí i odstrašující ukázka naprosto "masakrujícího"
atmosférického seeingu(obr. 15a, foto č.15b). Fotografie byla
pořízena při ambiciózním výjezdu na vrcholky Krušných hor, ze kterých
koukal jen Klínovec a Fichtelberg. Zbytek byl pohřben v husté a týden
trvající inverzi. Chtěl jsem vytvořit 3-řadé čtvercové 220-MPix panorama
se "žhavou koulí" v podobě Měsíce v úplňku nad všudypřítomnou
inverzí rozprostírající se těsně před divákem. Měsíc by tvořil přibližně
1/7 políčka. Jak už to bývá, záměr se nekonal. Naprosto nevídaný AS zhatil
plány. Jediným pozitivem byla dokumentační fotografie této zkázy. O dva
dny později jsem se do Krušných hor vrátil, a to když na sklonku předchozího
dne inverze klesla do 800 m n.m. a na příští ráno přichystala bílou nádheru
v podobě námrazy.
Měsíc byl snímán v 5:58 během astronomického soumraku necelé 2 hodiny
před svým západem a 15° nad horizontem. Snímek ukazuje, jak bídného AS
nad obzorem lze dosáhnout. Fotografie je zcela nepoužitelná a její bídnost
je zřetelná i z malé webové náhledovky.
ELIMINACE ŠPATNÉHO ATMOSFÉRICKÉHO SEEINGU
Možná někoho napadá otázka, zda vedle způsobů výše zmíněných (optimální
volba doby a místa snímání), lze vliv špatného AS nějak anulovat či zmírnit
na úrovni zpracovatelské. K eliminaci AS existuje metoda skvrnkové
interferometrie. Zjednodušeně ji lze popsat, že objekt je mnohočetně
nasnímán velmi krátkým časem, během kterého nedojde vlivem seeingového
pohybu obrazu k jeho rozmazání. Na každém snímku je objekt (či jeho část)
zobrazen sice ostře, ale pokaždé mírně posunut v porovnání s předchozím
snímkem. Jednotlivé snímky jsou poté zcentrovány a sečteny.
Z této metody můžeme vyjít a lehce ji modifikujeme pro náš účel
k pořízení dobré a ostré fotografie Měsíce i za špatného AS. Zhotovíme
proto několik stovek snímků, kdy získáme dokonale ostře vykreslený Měsíc.
Ovšem vždy jen různou část na různém snímku. Pak zdrojové fotky zcentrujeme
na sebe pomocí panovacího SW a získáme soubor se stejným počtem vrstev
s přesným krytím. Teď už jen zbývá z každé vrstvy pro danou část Měsíce
vybrat ten nejostřejší segment, což můžeme provést ručně a pracně nebo
k tomu určeným softwarem (bohatě postačí focus-stackovací programy). Metodu
jsem částečně testoval a funguje. V praxi mi ovšem přijde efektivnější
i dobrodružnější počkat si na správnou noc. :-)
Je velmi důležité nezapomenout na vytemperování objektivu, pokud budeme
fotografovat v extrémně nízkých teplotách. Objektiv může být z domova,
auta nebo tepelně izolovaného batohu poměrně zahřátý. Při následném ochlazení
o 3040 °C různé části objektivu významně "pracují". V
praxi to vypadá tak, že zaostříme na Měsíc a po pár minutách z něho máme
v hledáčku jen divný světlý flek. Po ochlazení celé soustavy na okolní
teplotu již zaostření "drží".
Pro jistotu připomínám nutnost pevného stativu s robustní hlavou,
která spolehlivě udrží několik kilogramů vážící fotografickou soustavu
a kabelovou spoušť. V neposlední řadě teplé oblečení a boty.
Chlad umí práci a čekání v zimě hodně znepříjemnit, což VŽDY vyústí v
odbytí celého fotografování a následný neúspěch.
ATMOSFÉRICKÝ SEEING V KRAJINĚ
Naposled si povíme o vlivu AS na krajinářskou fotografii, kde umí nemile
překvapit. Vysvětlili jsme si jeho podstatu, tak proč by tomu při snímání
krajiny silnějším teleobjektivem na vzdálenost řádově kilometrů mělo být
za nepříznivých podmínek jinak? Obvykle již 400mm objektiv nám při
neklidné atmosféře znemožní pořízení ostrého snímku na vzdálenost
několik kilometrů.
Světelné paprsky se průchodem z jedné vzduchové masy do druhé velmi
"zaklikatí". Představme si přímou linii v obraze, například
sloup elektrického vedení. Tato linie je tvořena mnoha body, které k nám
letí do objektivu (jedná se o světlo odražené, ale pro zjednodušení to
nechme takto). Během letu se body průchodem nestabilní atmosférou natolik
"roztancují" různými směry, že na fotografii již nevytvoří rovnou
linii, ale spíše nepravidelně zprohýbanou vlnovku. Pokud expozice bude
trvat déle (řádově desetiny sekundy místo setin), pak se body v důsledku
svého "kmitání" natolik "zamíchají", že výsledná linie
bude sice méně vlnitá, ale o to více rozostřená. Pokud silně fouká, většinou
můžeme na fotografování teleobjektivy od 300 mm a výš v klidu zapomenout.
Bohužel nejen když fouká, protože příroda umí překvapit a jako fotografové
bychom to měli očekávat. Jednoho rána nedaleko Šumavy jsem se ocitnul
v situaci, kdy i 200mm ohnisko bylo na vzdálenost přibližně 1 km nepoužitelné.
Níže se podívejme na několik příkladů včetně podmínek, za jakých vznikly.
Obě dvě ukázky níže jsou fotografovány ze stejného místa, ve stejnou
dobu a stejnou fototechnikou. Čím se liší, je především způsob průhledu
atmosférou. Výsledné fotografie se technickou kvalitou velmi liší,
ačkoliv u žádné z nich není dokonalá, což demonstrují NEDOOSTŘOVANÉ
100% výřezy. Výsledky ukazují, jak nelze generalizovat nevhodnost
atmosférických podmínek. Relevantní rozdíly obou expozic mající
vliv na technickou kvalitu jsou vytučněny níže pod náhledy.
Polehčující okolností jsou krátké expoziční časy 1/400 a 1/500 s.
Fouká-li vítr, neopomeňme na nutnost stínit před větrem celou
fotografickou soustavu, například deštníkem. U delších ohnisek
je to nevyhnutelnou nutností. I tak tomu bylo v případě těchto fotografií.
Žádný stativ tuto funkci nezastane !!! Disponuje-li náš fotoaparát
živým náhledem (LiveView) s možností vyzoomování obrazu na 100 %,
můžeme s nasazeným teleobjektivem účinky větru pozorovat. Případně
LiveView využít k vyčíhnutí klidového momentu k exponování.
REMÍZKY MEZI HORNÍ ROKYTNICÍ A KONČINAMI složené panorama 10.142 x 5.533 pix, 400 mm (foto č.16a)
WAWEL, SNĚŽNÉ JÁMY jednotlivý snímek 5616 x 3744 pix, 400 mm (foto č.17a)
fotografováno z Kotle, 1435 m n.m., teplota -2 °C, vítr • směr jihozápad, k Horní Rokytnici, 650 m n.m. -19 °C • vzdálenost remízků 7,3 km •
30.12.2011, 10:38 hod. •
Canon EOS 5DmkII, objektiv Canon 5.6/400 L USM •
f/8 @ 1/400 sec., ISO 100 •
Zásadní příčina silné obrazové degradace je fotografování na velkou
vzdálenost směrem do nížiny (o 800 metrů níže), kde bylo o téměř 20
stupňů chladněji. Světelné paprsky procházely neklidnými vzduchovými
vrstvami. Zaměřme se na 100% výřez níže, zejména na "telegrafní"
sloupy (a nejen ty). Tvary a nerovnosti nepotřebují komentář.
• fotografováno z Kotle, 1435 m n.m., teplota -2 °C, vítr • směr severovýchod, Sněžné jámy, 1483 m n.m. -2 °C • vzdálenost stavby 3 km • 30.12.2011, 10:46 hod. • Canon EOS 5DmkII, objektiv Canon 5.6/400 L USM • f/8 @ 1/500 sec., ISO 100
Poloviční vzdálenost, stejná výšková hladina - předpoklady pro lepší
výsledky nežli vlevo. S tímto objektivem lze ovšem za ideálních podmínek
dosáhnout o řád lepšího výstupu. Zde byl na vině jednoznačně vítr
a jím způsobený vzdušný "výfuk" z Labského dolu.
100% výřez ze středové části fotografie výše NEDOOSTŘENO (foto č.16b)
100% výřez ze středové části fotografie výše NEDOOSTŘENO (foto č.17b)
Jako poslední se podívejme na demonstrační fotografii pořízenou
objektivem 2.8/200 L USM a z pohledu podmínek "vražedným"
expozičním časem 1/13 sec. Ten umožnil seeingovému pohybu obrazu
se plně uplatnit. Toho rána panovalo úplné bezvětří.
vlevo - celkový záběr (foto č.18a)
uprostřed - 100% výřez, ostřeno na levý smrk v popředí, vzdálený
100 metrů (foto č.18b)
vpravo - 100% výřez, ostřeno na zadní les, vzdálený pouhých
1200 metrů(foto č.18c)
Na prostředním výřezu bylo ostřeno na blízký smrk, zatímco zadní
les (12x dále) je proto rozostřen. Klíčový moment nalezneme na pravém
výřezu, kde jsme ostřili sice na zadní les, ale ten je zde rozmazaný
stejnou měrou. Proč? Seeingový pohyb obrazu v důsledku tetelícího
se vzduchu les též rozostřil. Toho rána bylo bezvětří a za přední
loukou bylo mělké údolí plné mlhy, do které se opíralo slunce. Máme-li
na fotoaparátu k dispozici funkci živého náhledu (LiveView) s možností
100% vyzoomování, potom jsou nevhodné podmínky tohoto druhu pro
zamýšlený snímek vždy patrné. Chvění vzduchu bylo v tomto případě
pozorovatelné již pouhým okem.
Šumava
(foto č.18a)
100% výřez z levého kraje fotografie ostřeno na přední smrk, vzdálenost 100 m (foto č.18b)
100% výřez z levého kraje fotografie ostřeno na zadní les, vzdálenost 1200 m (foto č.18c)
Na závěr úsměvné zakončení,
abychom se rozloučili nad tématem Měsíce. Jaký má smysl pořizování portrétní
fotografie Měsíce? V konkurenci orbitálních dalekohledů máme nulovou šanci
uspět. Jde jen o příjemně strávený pocit při honbě za dobrými podmínkami,
což může každého bavit různě dlouho :-) Rozhodně je to ale v mnoha ohledech
dobrý trénink ........